Followers

Monday, January 5, 2009

Kokok berderai-derai, tahi berjurai-jurai



KESIAN Mat (Mohamad) Sabu. Tuan Guru Nik Aziz cadangkan dia jadi calon pilihan raya kecil Kuala Terengganu, tapi Tuan Guru Haji Hadi setelah bersolat istikarah dapat ilham Abdul Wahid Endut lebih layak. Malah pada firasat Si Keldai, nama Mat Sabu berada paling bawah selepas Syed Azman dan Mustafa Ali yang turut diketepikan.Barangkali kerana kesian kepada Mat Sabu, beliau awal-awal lagi telah diberikan peluang untuk bercakap di pentas Pas walaupun kempen belum bermula secara rasmi. Maka berkokoklah `ayam sabung' Pas ini di kawasan Parlimen Kuala Terengganu.


Pada Mac lalu, Mat Sabu adalah calon Pas melawan Allahyarham Razali Ismail di Kuala Terengganu tapi kalah dengan majoriti 628 undi. Turut berentap ialah calon bebas yang tersohor,Tok Mun yang dapat 685 undi. Kalaulah Tok Mun tak bertanding, siapalah yang dapat 685 undi itu. Razali atau Mat Sabu? Atau bagi sama rata dan Mat Sabu tetap kalah.Mat Sabu orang Kedah. Fasal apa dia tidak mendapat tempat di Kedah. Ada pepatah Melayu berbunyi `berkokok berderai-derai, tahi berjurai-jurai.' Adakah kerana Pas Kedah menganggap Mat Sabu suka `berkokok berderai-derai, tapi tahi berjurai-jurai?'Mat Sabu pernah jadi Ahli Parlimen di Kelantan. Selepas tewas pada 2004, dia tidak lagi diberikan peluang untuk bertanding di negeri itu. Ialah, orang Kelantan pun nak bertanding juga.


Sebab itulah dia diletakkan di Terengganu pada Mac 2008.Tapi sebenarnya Mat Sabu tidak kisah sangat fasal jadi calon. Dapat pun boleh, tak dapat pun tak mengapa.Yang paling penting Mat Sabu dapat berkokok. Kalau tak dapat berkokok, Mat Sabu pasti marah. Dia akan menaji semua orang. Haji Hadi faham sangat perangai Mat Sabu ini. Sebab itulah dia awal-awal lagi diberi peluang untuk berkokok di Kuala Terengganu. Sebelum hari penamaan calon 6 Januari, Mat Sabu sudah diberi peluang berkokok.Selepas 6 Januari ini, tengoklah Mat Sabu akan ke hulu ke hilir untuk berkokok. Banyak orang suka dengar Mat Sabu berkokok.


Sebabnya kokokannya sangat menghiburkan. Kalau tuan-tuan susah hati, pergilah dengan ceramah Mat Sabu. Akah hilanglah duka-lara seketika. Tapi tanggunglah sendiri dosa jika tuan-tuan mempercayai cakapnya Fasal memperlekeh dan mencaci orang lain, tiada siapa boleh lawan Mat Sabu. Yang menghairankan, kerja mencerca dan mencaci ini bertentangan dengan ajaran al-Quran. Tapi Mat Sabu adalah penceramah Pas yang paling popular. Dengan modal pandai berkokok dia dapat jadi Naib Presiden Pas. Nik Aziz pun sangat sukakannya. Inilah yang Si Keldai tidak faham. Pelik bin Ajaib bin Bingung.


Di Kuala Terengganu, Pas sudah hantar Mat Sabu awal-awal lagi untuk berkokok. Barangkali ramai orang di Kuala Terengganu yang berduka-lara. Mereka perlu dihiburkan. Nak hantar artis menyanyi macam Jom Heboh TV3 tak boleh. Itu semua haram bagi Pas.Maka dihantarlah Mat Sabu untuk menghibur mereka yang berduka-lara. Semua orang suka dan ketawa. Mat Sabu cukup suka tengok orang ketawa.


Tak dapat jadi calon pun tak apa. Kokok berderai-derai, tahi berjurai-jurai.


SI KELDAI

No comments: